האם חנויות חוקיות מוכרות קנאביס לקטינים? מחקר בדק

מחקר חדש בדק עד כמה חנויות הקנאביס החוקיות בוושינגטון וקולורדו אכן אוכפות את איסור המכירה לקטינים. התוצאות מראות כי חנויות הקנאביס מקפידות על האיסור אף יותר מחנויות אלכוהול, ושרכישת קנאביס בחנויות החוקיות היא כמעט בלתי אפשרית עבור קטינים.

לצעירים מתחת לגיל 21 קשה במיוחד לרכוש קנאביס בחנויות החוקיות של שוק הלגליזציה בארה”ב, כך מצא מחקר חדש שפורסם בתחילת החודש בירחון לחקר סמים ואלכוהול (Journal of Studies on Alcohol and Drugs).

על פי תוצאות המחקר חנויות הקנאביס מקפידות מאוד ואף יותר מחנויות האלכוהול על מגבלת הגיל החוקית ועל איסור המכירה לקטינים.

כדי לבדוק האם האיסור על מכירת קנאביס לקטינים נאכף בפועל שלחו החוקרים קונים מתחזים שנראים צעירים על מנת לנסות לקנות קנאביס ללא תעודת זהות ב-85 חנויות בקולורדו וב-90 חנויות בוושינגטון – שתי המדינות הראשונות שאישרו לגליזציה.

הקונים המתחזים ניסו את מזלם פעמיים בכל אחת מהחנויות ומצאו הקפדה יתרה. למעשה בכל 350 ניסיונות הרכישה שביצעו, 100% מהם, הם נתבקשו על ידי המוכר להציג תעודת זהות. כאשר השיבו שאין בידם תעודת זהות המוכרים בכל החנויות סירבו למכור להם.

בשלב השלישי והאחרון של הניסוי, החוקרים התחכמו וניסו מניפולציה נוספת – הם שלחו שוב קונים מתחזים לחנויות הקנאביס, אך הפעם ציידו אותם בתעודת זהות שמציינת בבירור תאריך לידה שמראה שבעל התעודה הוא בן 18-20, כלומר מתחת לגיל החוקי לרכישת קנאביס (21), אך קרוב אליו.

נסיון זה דווקא כן הצליח להכשיל כמה מהמוכרים, שנתנו מבט מהיר בתעודת הזהות ולא שמו לב שתאריך הלידה אינו מאוחר מספיק.

אף על פי כן, גם אחרי המניפולציה הזאת, בשורה התחתונה נמצא כי בממוצע 92.6% מהביקורים של הרוכשים המתחזים בחנויות הקנאביס נגמרו בסירוב של המוכרים למכור להם.

בקולורדו הנתון היה גבוה יותר (98.8%) בהשוואה לוושינגטון (86.6%), אך בשתי המדינות מדובר לפי החוקרים בשיעור גבוה יותר של סירוב מכירה של קנאביס לקטינים מזה שנמדד במכירות אלכוהול לקטינים ובשיעור זהה לזה שנמדד במכירות טבק.

החוקרים משערים כי הפער בין וושינגטון לקולורדו בסירוב המכירה של קנאביס לקטינים עשוי לנבוע מכך שכמעט כל החנויות בקולורדו (95.3%) בודקות תעודת זהות כבר בכניסה לחנות, כך שצעירים מתחת לגיל 21 לא יכולים להיכנס אליה כלל.

בוושינגטון לעומת זאת רבות מהחנויות (46.9%) בודקות תעודת זהות רק אחרי שהלקוח כבר נכנס לחנות, מה שעשוי למשל ליצור אצל המוכר בקופה את הרושם המוטעה שעובד אחר כבר בדק את תעודת הזהות של הלקוח בכניסה.

מחקרים קודמים בתחום מצאו כי כאשר לקוח קטין נכנס לחנות ויוצר אינטרקציה עם המוכר (לדוגמא שואל אותו על מוצרים שונים), הדבר עשוי להקשות על המוכר לסרב לבצע את המכירה.

בהתאם לממצאים החוקרים ממליצים לבסוף על החלת נוהל של בדיקת תעודות זהות כבר בשלב הכניסה לחנות, כך שקטינים לא יוכלו כלל להיכנס אליה.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר